මෙහි සියලු කොටස් අතිපූජ්ය රේරුකානේ චන්දවිමල හිමියන්ගේ පොත් ඇසුරෙන් නොවෙනස්ව උපුටා ගැනීමකි.
පරමාර්ථය කෙටියෙන් :- සිතට දැනෙන, හසුවන ,ගන්නා දේවලින් සත්යය වශයෙන් ඇත්තා වූ අර්ථයෝ. සවිස්තරව:- සිතට දැනෙන සිතට හසුවන සිතින් ගන්නා යමක් වේ නම් ඒ සියල්ලට ම අර්ථය යි කියනු ලැබේ. එක් සිතකට තවත් සිතක් දැනෙන බැවින් සිත ද අර්ථය වේ. සාමාන්යයෙන් එකක් වූ ඒ අර්ථය හීනාර්ථයය, පරමාර්ථයයි දෙකොටසකට බෙදේ. ඇතැම් වචනයක් ඇසුණු කල්හි එහි අර්ථය වශයෙන් සිතට දැනෙන දෙය ඉතා මහත් දෙයක් හැටියට දැනුණත් ඒ දැනුණු දෙය සත්යය වශයෙන් නැති දෙයක් විය හැකිය..... කියවන්න.
සර්වචිත්ත සාධාරණ චෛතසික (7) 1. ඵස්සය කෙටියෙන්:-සිතක් ඇති වීමට අවශ්ය සිත හා ආරම්මණයන් ගේ ගැටීමක් / ස්පර්ශයක් ඇති කරන චෛතසිකය. සවිස්තරව:-නො සැපුණු දෙයක් නො දැනේ. එමෙන් සිතට දැනෙනුයේ ද සිතෙහි සැපුණු දෙයක් පමණෙකි. කැපිය යුතු වස්තුවක් සම්බන්ධයෙන් නැතිව කැපීමක් නො විය හැකිවාක් මෙන් ද, කෑ යුතු දෙයක සම්බන්ධයක් නැතිව කෑමක් නොවිය හැකිවාක් මෙන් ද, ඇල්ලිය යුතු දෙයක් නැතිව ඇල්ලීමක් නොවිය හැකිවාක් මෙන් ද, දත යුතු දෙයක සම්බන්ධයෙන් තොරව දැනීමක් ද නො විය හැකිය..... කියවන්න.
පඨවි ධාතුවේ පටන් ආහාර රූපය දක්වා කියවුණු මේ රූප අටළොස කෙළින් ම කර්මාදි ප්රත්යයන් විසින් උපදවන රූපයෝ ය. එබැවින් ඒවාට නිෂ්පන්න රූපය (18) යි කියනු ලැබේ. මහාභූත රූප සතර (4) පඨවි ධාතුව: ධාතුන්ට කර්කශත්ව ගෙන දෙන ලක්ෂණය. ආපෝ ධාතුව: පෘථිවි ධාතුවට විසිර යා නොදී එය පිඬු කරන්නා වූ ස්වභාවය ආපෝ ධාතුවය. තේජෝ ධාතුව: උෂ්ණ ස්වභාවය හා ශීතලස්වභාවය තේජෝ ධාතුව ය. වායෝ ධාතුව: පුම්බවන තල්ලු කරන ස්වභාවය වායෝ ධාතුව ය. ප්රසාදරූප පස (5) චක්ෂුඃ ප්රසාදය: ඇසෙහි පිහිටියා වූ රූප දැකීමට උපකාර වන ඔපය චක්ෂුඃ ප්රසාදය ය..... කියවන්න.
.... කියවන්න.
.... කියවන්න.
.... කියවන්න.